Masya Tuhan !! !!! Ternyata Masih Banyak Yang Salah Cara Mandi Wajib... Ini Mandi Wajib Yang Benar !!


Mandi harus yaitu pengucapan yang mudah dimaksud, namun janganlah terperanjat jikalau disebutkan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak mengerjakannya dengan benar. 

Untuk lakukan mandi harus yang benar, seorang itu tidak mampu mengerjakannya dengan cuma mandi dengan cara bangkit atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia harus dikerjakan dalam kedua2 kondisi untuk membolehkan seorang itu meratakan air ke semua anggota tubuhnya yang zahir. 

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Perkembangan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menyatakan, bagaimanapun, berdasar pada pengalamannya sebagai sisa kadi di Petinggi Agama Islam Gombak Timur serta penceramah, dijumpai banyak umat Islam yang tidak tahu perkara ini. 

 " Mengakibatkan, mandi majibnya jadi tidak sah kerana tidak penuhi satu diantara rukun mandi harus iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Jika mandi harus tidak sah, ibadat yang dikerjakan oleh seorang itu juga ikut tidak sah. Tersebut menyebabkan jikalau tidak lakukan mandi harus dengan benar, " tegas dia ketika didapati di daerah tinggalnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur. 

Mandi harus yang sebagai mandi junub atau janabah tidak mampu dilihat ringan oleh umat islam. Tiap-tiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui serta penuhi rukun2nya. Bila tidak mandi harus seorang itu tidak akan sah. 

Rukun mandi harus ada 3 perkara. Pertama, kemauan. Ke-2, menyingkirkan najis di tubuh. Ketiga, meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. 

Kemauan mandi harus : " Sahaja saya mengangkat hasar besar kerana Tuhan Taala. " Atau " Sahaja saya mandi harus kerana Tuhan Taala. " 

Kemauan itu didalam hati serta ia sebaiknya diikutkan ketika air hingga ke mana2 bahagian anggota tubuh. 

Untuk wanita yang habis h a i d, kemauan mandi harus yaitu : " Sahaja saya mengangkat hadas h a i d kerana Tuhan Taala. " 
Pada ketika untuk wanita yang habis nifas, kemauan mandi wajibnya yaitu : " Sahaja saya mengangkat hadas nifas kerana Tuhan Taala ". 

Kemauan itu jikalau dilambatkan atau ketika seorang itu memulakannya selepas dia sudah membersihkan salah 1 anggota tubuhnya akan jadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali tujuannya ketika dia mula memberikan air keseluruh anggota tubuhnya. Seumpamanya dia punya niat sebelumnya air hingga ke tubuh, kemauan itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah. 

Tentang rukun mandi harus yang ke2, iaitu menyingkirkan najis yang ada pada tubuh, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jikalau kita ada najis di tubuh, najis itu mampu dibilas serentak dengan mandi harus. Ertinya membersihkan najis dengan mandi itu mampu disekalikan. 

Sesaat rukun mandi harus yang ke3, iaitu meratakan air ke semua anggota badan yang zahir, mencakup kulit, rambut serta bulu yang ada di tubuh, sama ada bulu2 yang tidak sering atau lebat. Bila rambut seorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidaklah hingga air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah di buka. Bulu2 dalam lubang hidung juga, tidak harus dibilas kerana dikira batin. Namun seumpamanya, bulu2 didalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibilas. 

Tentang kuku juga, jikalau didalam kuku ada kotoran yg mampu menghalang hingga air ke badan terutama di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Buang kotoran didalam kuku itu juga mampu dikerjakan ketika tengah mandi. 

Mengenai rambut yg diwarnakan juga terkecuali inai, berikut yang merumitnya. 

Sesungguhnya jikalau rambut seorang itu diwarnakan dengan pewarna terkecuali inai, mandi harus seorang itu tidak sah. Oleh itu, seorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna terkecuali inai, jikalau dia hendak mandi harus, dia mestilah buang pewarna pada rambutnya terlebih dulu. Namun untuk buang pewarna itu juga bagaimana?.. 

Berikut yang rumitnya. Sedang pewarna pada rambut itu bekerjsama tidak mampu dibuang demikian mudah. 

Yang menyebabkan mandi harus orang yang memakai pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air hingga ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai bekerjsama akan meresap ke rambut, namun pewarna juga akan menyalut rambut menyebabkan air terhambat ke rambut. 

Namun dalam soal ini, janganlah juga ada yang salah faham. Sesungguhnya pewarna itu jikalau di keluarkan sijil halal oleh JAKIM serta seumpamanya pewarna itu tidak bernajis, tidaklah punya maksud jadi tidak sah. Dalam soal ini, sukalah saya menyebutkan bahawa sembahyang serta mandi harus itu berbeza. Jadi, mestilah dilihat dari pojok yg berbeza. 

Dalam soal ini dapat, sukalah saya menyebutkan, huraian perihal rukun mandi harus menyerupai yang sudah saya nyatakan ini yaitu yaitu perbezaan sah atau tidak mandi harus. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam. 

Tentang sebab2 seorang itu harus mandi harus juga, Ustaz Haji Mat Jais menyatakan, sebab2nya terdiri dari pada 6 sebab. 3 alasannya melibatkan lelaki serta wanita iaitu kerana bersetubuh meskipun tidak keluar air mani, keluar air mani serta mati. Pada ketika 3 alasannya lagi cuma melibatkan golongan wanita sahaja, iaitu keluar darah h a i d, nifas serta melahirkan anak (wiladah) . 

Mandi harus mampu dikerjakan di mana2 dengan memakai air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut serta tasik. 

Untuk pasangan suami isteri yang bersetubuh juga, mereka tidak harusnya mandi selepas bersetubuh, namun diharuskan mandi ketika menginginkan beribadat. Selepas bersetubuh juga, jikalau ia dikerjakan pada ketika malam, jikalau tidak mahu mandi harus, seelok2nya ambil wuduk sebelumnya tidur itu yaitu sunat, pada ketika tidak berwuduk sebelumnya tidur yaitu makruh.

Sumber https://shareanekainfo.blogspot.co.id/

Subscribe to receive free email updates: